In gesprek met kinderen

Filosoferen met kinderen: Zijn wij allemaal gelijk?

Filosoferen met kinderen. Dat doet Marina Goossens, identiteitsbegeleider bij Perspecto op diverse scholen, waaronder de Marijkeschool in Axel. Schoolpleingesprekken mocht een les meekijken. Het thema: Zijn wij allemaal gelijk? Na schooltijd mochten we met leerlingen Janneke en Thomas mee naar huis, waar nog doorgefilosofeerd werd aan de keukentafel.

Wat is filosoferen?, vraagt Goossens aan het begin van haar les. “Luisteren”, weten de kinderen. Dat klopt. “Én daar over nadenken”, vult Goossens aan, “En dan kun je er weer verder over praten.”

Vandaag praten de leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 over gelijk zijn. De koningin en de bakker, zijn die gelijk? En jongens en meisjes? Waar zijn we niet gelijk in? Wat is gelijkwaardigheid? En kun je zeggen dat alle jongens sterk zijn en alle meisjes lief?

De conclusie: Iedereen is anders, maar toch gelijk.

Erik, vader van Janneke en Thomas, vindt het goed dat zulke lessen filosoferen met kinderen in het onderwijs georganiseerd worden. “Zodat kinderen ook van anderen horen hoe zij over onderwerpen denken. En hun informatie niet alleen uit de lesstof krijgen.”

Meer weten over filosoferen met kinderen? Kijk op www.filosofiejuf.nl! En filosoferen met kinderen is niet alleen leuk op school, ook aan de keukentafel levert zo’n open vraaggesprek mooie inzichten op!

Gerelateerde artikelen