Thema: Contact

Contact in de lerarenkamer: Verhaal

Begin een teamvergadering met het verhaal over een mopperende monnik. De monnik mag eens per tien jaar twee woorden zeggen. Na dertig jaar krijgt hij van de abt te horen dat hij alleen maar moppert. Mopperen ouders ook zoveel? Zou dat meer of minder worden als je ze vaker spreekt?


De mopperende monnik

Ergens in Japan staat een bijzonder klooster. Net als in andere kloosters zoeken de monniken er stilte en rust. Ze mediteren en ontdekken wat echt belangrijk is in het leven.
Maar in dit klooster nemen ze de stilte wel heel letterlijk. Het is voor de monniken verboden om te praten; ze mogen alleen één keer in de tien jaar twee woorden zeggen. De leider van het klooster, de abt, is de enige die wel gewoon mag praten; de rest zwijgt en zoekt verlichting.

Op een dag doet een jonge monnik zijn intrede in het klooster. Vroeger sprak hij veel, en veel van zijn woorden waren zinloos gepraat. Nu mag hij nog maar eens in de tien jaar twee woorden zeggen. Op de tweede dag van zijn verblijf weet hij al wat die twee woorden zullen zijn, maar hij moet geduld hebben.

Na tien lange jaren is het eindelijk zover.
‘Wat wil je zeggen?’ vraagt de abt.
En de monnik spreekt: ‘Bed… hard.’
De abt knikt begripvol. Dan gaat het leven verder. Elke dag is een dag van stilte en inkeer. Van regelmaat, meditatie en zoeken naar verlichting. Van liggen op een hard bed. En van zwijgen, altijd maar zwijgen.
En dan, na tien lange jaren, is het zover: De monnik mag weer twee woorden spreken.
‘Wat wil je zeggen?’
En de monnik spreekt: ‘Eten… vies.’
De abt knikt begripvol en het leven gaat verder. Een leven van rust en stilte, van een hard bed en vies eten. En van zwijgen, altijd maar zwijgen.
Als er weer tien lange jaren voorbij zijn, mag de monnik opnieuw twee woorden spreken. Hij heeft er nog nooit zo naar uitgekeken als deze keer en kan het geduld bijna niet opbrengen.
‘Wat wil je zeggen?’ vraagt de abt.
‘Ik!’ roept de monnik uit, ‘VERTREK!’

‘Dat dacht ik al,’ zegt de abt. ‘Je bent al dertig jaar alleen maar aan het mopperen!’

Uit: E.Idema, Wereld zonder tranen en andere levensbeschouwelijke verhalen (Kwintessens 2019)

Gespreksvragen

  • Zijn er ouders op school die vaak mopperen?
  • Hoe vaak spreek je die ouders?

Tip: Maak een ‘topper-mopper-trommel’. Elke leerkracht stopt er elke week twee woorden in die hij van een ouder gehoord heeft. Het mag ook iets leuks zijn! 😉

Gerelateerde artikelen